donderdag 31 december 2015

Pelgrimsroute naar de heilige Gosaikunde meren

Vandaag de eerste dag van de trektocht. Hier heb ik naar toe geleefd en er mega veel zin in!

Holi zegt dat het wandelschema aangepast is. We starten vanaf het geplande eindpunt. Een domper want dat betekent een lange rit met de bus in plaats van  een tocht van 2 uur. We leggen ons bij het onvermijdelijke neer. Ineens zegt ze: "1 April kikker in je bil!" Hoezo nog inburgeren?! We waren er met z'n allen ingetuind! Een hilarische start van de Pelgrimsroute......

                     

Na een korte hotsende en klotsende busrit in Sundarijal aangekomen. We klimmen de trappen op naar het begin van het Shiva Puri Reservaat waarna we steeds verder omhoog lopen totdat we de top bereiken, tevens de laatste plek om te lunchen volgens het uithangbord. Oeps...

                   

Het hele gebied lijkt onbewoond, soms loop ik alleen en voel me de koning te rijk. Wat een stilte. Wat een ruimte. En dan...zie ik de eerste besneeuwde bergtoppen! Ik stuiter zo ongeveer van blijdschap. Wat heb ik hier naar uit gekeken. En JA het voelt geweldig! Het lopen gaat soepel, ik voel me geaard en heel sterk ondanks dat het toch pittige wandelingen zijn. Machtig om dit weer te mogen ervaren, weer in de Himalaya te zijn!

               

Inmiddels zijn we in Phedi aangekomen, de laatste plek voordat we ons hoogste punt bereiken van deze trektocht. Het is een bijzondere plek, zo op die uitstekende rotspunt met uitzicht op waar we vandaan komen. Morgen naar de Laurabina La pas op 4.610 meter hoogte. Spannend!

                       

Een hele dag stijgen, over rotsen lopen, door sijpelend water en uiteindelijk in sneeuw. Regelmatig omhoog blikkend naar de top, die maar niet dichterbij lijkt te komen. Ineens ben ik dan toch boven, zie ik de eerste heilige meren. Een onbeschrijfelijk gevoel! Allerlei emoties gaan er door me heen. Ik voel tranen in mijn ogen, ontroering...

Op een steen zittend kijk ik om me heen totdat ik voel dat het tijd wordt om mijn gebedsvlaggen achter te laten en te gaan afdalen naar Gosaikunde.

                   

De laatste dagen lopen we grotendeels bergafwaarts en betreden we langzaamaan weer de bewoonde(re) wereld. Tot het moment komt dat ik weer afscheid neem van de Himalaya...

                    


Anita








2 opmerkingen: